Home » szkoła z klasą » SZKOŁA W NASZYCH RĘKACH! – zaczynamy innowacyjną przygodę

 
 

SZKOŁA W NASZYCH RĘKACH! – zaczynamy innowacyjną przygodę

 

Udział w programie potraktowaliśmy jako działanie innowacyjne. Biorąc pod uwagę wnioski z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w ubiegłym roku szkolnym, jednym z priorytetowych celów naszej szkoły stało się włączenie uczniów w proces podejmowania decyzji oraz nauka nie tylko przemyślanego planowania i organizacji działań, lecz przede wszystkim konsekwencji w osiąganiu założonych celów.

Podjęcie decyzji o wyborze obszaru nie należało do najłatwiejszych. Po przeanalizowaniu szczegółowych opisów, każy z nich wydawał się atrakcyjny i możliwy do realizacji w naszej społeczności. Łącząc hasło programu- Weź szkołę w swoje ręce. Na nowo! z priorytetami naszej szkoły, zdecydowaliśmy o wyborze obszaru OBYWATELSTWO i postanowiliśmy Oddać szkołę w ręce Uczniów!

Poprzez realizację wybranych działań chcielibyśmy budować atmosferę współdziałania i dialogu, aby Uczniowie czuli się zachęceni do współdecydowania i aktywnego udziału w życiu szkoły.

Tabela analizy zasobów szkoły

     OBYWATELSTWO

 

Jakie są nasze mocne strony w ramach
wybranego obszaru?
Jakie są nasze słabe strony w ramach
wybranego obszaru?
  • miejsce ( wolne przestrzenie do zagospodarowania)

 

  • doświadczenie w organizacji ogólnoszkolnych wydarzeń, np. ferie z książką

 

  • udział uczniów w zorganizowanych akcjach społecznych, np. Góra Grosza

 

  • środki finansowe na realizację potrzeb

 

  • sprzęt elektroniczny do ewentualnego wykorzystania w procesie zagospodarowywania przestrzeni ( aparaty, telewizor, kamera, xbox)

 

  • dużo terenów zielonych z możliwością zagospodarowania

 

  • nowoczesne wyposażenie placówki ( sala gimnastyczna, boisko wielofunkcyjne, siłownia, sala „lustrzana”)

 

  • aktywne zaangażowanie przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego w działanie na rzecz szkoły

 

  • chęć zmiany na lepsze

 

  • brak miejsca do wspólnego odpoczynku na przerwach i po lekcjach ( pojedyncze mało wygodne ławki na korytarzach szkolnych)

 

  • rzadkie włączanie uczniów w proces podejmowania decyzji

 

  • brak inicjatywy ze strony uczniów w organizacjię akcji społecznych

 

  • brak stołówki

 

  • brak czytelni lub kącika czytelniczego

 

  • brak oddzielnego placu zabaw dla oddziału przedszkolnego
Jakie okoliczności zewnętrzne możemy wykorzystać jako szansę do zmiany? Co powinniśmy uwzględnić, jako ograniczenia zewnętrzne (zagrożenia), podczas planowania zmian?
  • zaangażowanie w projekty zewnętrzne

 

  • współpraca z różnymi instytucjami, np. biblioteka gminna, Wigierski Park Narodowy, Urząd Gminy Suwałki

 

  • pozytywny wizerunek szkoły w środowisku lokalnym

 

  • możliwość przeprowadzania warsztatów i szkoleń

 

  • współpraca ze szkołami na terenie gminy, miasta oraz zaprzyjaźnionymi szkołami  z zagranicy
  • działania muszą być zgodne z regulacjami prawnymi obowiązującymi szkołę

 

  • ograniczenia kubatury budynku

 

  • brak sponsorów zewnętrznych

 

PRZYKŁADOWE PYTANIA SKIEROWANE DO UCZNIÓW

1. Czy jako uczeń masz możliwość decydowania o zmianach wprowadzanych w szkole? Jeśli tak, to w jaki sposób, jeśli nie- uzasadnij dlaczego.

2. Czy chciałbyś współdziałać i współdecydować, wspierając działania nauczycieli, pracowników szkoły oraz przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego?

3.Jakie działania pozwoliłyby zwiększyć Twoje zaangażowanie w życie społeczności szkolnej?

4. W których miejscach w szkole chętnie przebywasz i czujesz się komfortowo?

5. Czy w szkole jest miejsce (odpowiednio zagospodarowana przestrzeń) do wspólnego odpoczynku na przerwach i po lekcjach?

6. Jakich miejsc brakuje w naszej szkole lub na jej terenie, np. miejsce do relaksu, stołówka, czytelnia?

 

5) Zastanówcie się, do kogo chcielibyście skierować badanie potrzeb, kiedy i jak (z użyciem jakich metod/narzędzi) zamierzacie przebadać.

Badanie potrzeb chcielibyśmy skierować do wszystkich uczniów naszej szkoły. Zaczynając od maluchów z oddziału przedszkolnego, kończąc na ósmoklasistach.

Przede wszystkim mamy zamiar poprosić Wychowawców o przeprowadzenie ankiety z pytaniami stworzonymi pod kątem wybranego przez Zespół obszaru.

Zarówno w przypadku najmłodszych dzieci, jak i klas I-III, zamierzamy ogłosić konkurs w formie pracy plastycznej – Szkoła moich snów- wymarzone miejsce w naszej szkole.

Starszych uczniów mamy zamiar zachęcić do zabawy w architektów wnętrz, przedstawiając projekt planu szkoły z miejscami do zagospodarowania. Chętna młodzież będzie też mogła samodzielnie, od podstaw, zaprojektować konkretny obszar w szkole lub na jej terenie w formie prezentacji multimedialnej.

Chcielibyśmy również zaproponować uczniom grę Szkoła na czasie, z wykorzystaniem kart wymiaru Przestrzeń.

Klasy VI- VIII chcielibyśmy zaprosić do udziału w kolejnym konkursie, tym razem literackim. Uczniowie będą mieli za zadanie napisanie krótkiego wypracowania w języku angielskim pt. My Dream School- szkoła moich marzeń na bazie krótkich tekstów użytkowych zaczerpniętych z podręczników do nauki języka.

Niezależnie od zastosowanych metod i narzędzi, przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego wykorzystają Pudełko Pomysłów, w którym cała społeczność szkolna będzie mogła umieszczać swoje pomysły na zmiany.

Badanie potrzeb szkoły mamy zamiar zorganizować i przeprowadzić w terminie listopad- grudzień. Styczeń to czas na ewaluację naszych badań, a następnie- DZIAŁAMY! 😊

Comments are closed

Sorry, but you cannot leave a comment for this post.

Ogłoszenia »

Nowy Plan Lekcji na II semestr

  PLAN LEKCJI_sem II_2024.2025-od 10 marca

 

LEGITYMACJE SZKOLNE 2024/2025

ZASADY WYDAWANIA DUPLIKATÓW LEGITYMACJI SZKOLNEJ Pierwsza legitymacja szkolna (po przyjęciu dziecka do szkoły) wydawana jest nieodpłatnie. Nie pobiera się...

 
 

Znajdź nas

Wydarzenia: »

Zbieramy elektrośmieci

Zbieramy elektrośmieci

 

Nowy Plan Lekcji na II semestr

  PLAN LEKCJI_sem II_2024.2025-od 10 marca

 
Rekrutacja 2025/2026

Rekrutacja 2025/2026

ZASADY NABORU I REKRUTACJI DO ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH, PUNKTÓW PRZEDSZKOLNYCH I KLAS I SZKÓŁ PODSTAWOWYCH PROWADZONYCH PRZEZ GMINĘ...

 
„19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży”

„19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży”

„19 listopada był ostatnim dniem kampanii prowadzonej w Polsce przez Fundację po DRUGIE. Miała ona na celu propagowanie pozytywnych postaw, rozpowszechnianie...

 
 
 
Customized Social Media Icons from Acurax Digital Marketing Agency
Visit Us On FacebookVisit Us On Youtube